Wednesday, May 19, 2010

~4th Weeks @ SUK~

26/27 April 2010

Rini task ke-3 aku dapat dr Pn Azilah.....Pn Azilah suh aku listkan senarai agensi yg reply surat berkenaan ngn tarikh akhir agensi2 ni update diorg pny portal ataupun laman web....So, bg agensi2 yg xreply surat tersebut aku kena cll agensi2 tu then dptkn tarikh akhir dr diorg...Pengalaman aku semasa menyiapkan task ni adlh sukar tuk aku mndptkn feedback dr diorg...yg bls surt tu ckit je...dan lebih 60 agensi yg xreply....so, agak sush la tuk cll agensi2 ni dn dptkn tarikh akhir tu....2, 3 ari gak la aku menelefon agensi2 tersebut dan berkali2 aku menelefon agensi yg sama tuk dptkn jwpn diorg...At last, task ni dpt diciapkn ngn sempurna.....alhmdulilah...

Senarai Agensi Berkenaan Tarikh Akhir Kemaskini Laman Web

28/29/30 April 2010

Ari ini aku dapat keje yg besar daripada Kak Fidah yg merupakan web master dlm BPM ni...aku disuruh membantu menyiapkan ataupun mengedit portal perak yg baru yg akan dipublish bulan June ni.....software yg digunakan untuk mengedit portal ni adalah JOOMLA....walaupun sebelum ini aku pernah mengunakan JOOMLA tp byk ag yg perlu aku pelajari mengenai software ni....sebelum aku memulakan tugas2 aku, aku membuat sedikit review pasal JOOMLA....sedikit sebyk mgkn dpt membantu aku semasa aku menyiapkan keje aku ni...

Untuk aku mengaccess JOOMLA ni, aku mst la ad akaun sbg admin supaya aku dpt msuk untuk mengedit portal ni...dn Kak Fidah tlh add aku sbg slh seorg admin...

Login Form tuk enter JOOMLA

Pada permulaan Kak Fidah meminta aku untuk menambah satu menu di main menu iaitu 'Pautan Laman', mengedit gmbar2 tuk pauntan pintas, dan menmbah beberapa module....So, aku mengambil mase yg agak lame gak la coz aku tidak beberapa mahir menggunakan JOOMLA...tp tugasan harus diciapkn....setelah menggodek2 barulah aku mendpt cara bagaimana nk membuat nye.....So, bermula satu tugas yg besar tuk aku....

No comments:

Post a Comment